Wspólnota Mieszkaniowa - koszty i opłaty.
Kto ustala stawki we Wspólnocie Mieszkaniowej ?
Stawki poszczególnych opłat we Wspólnocie Mieszkaniowej ustalane są poprzez uchwały, które wprowadzone są za pośrednictwem głosowania na zebraniu członków wspólnoty lub drogą indywidualnego zbierania podpisów od mieszkańców.
Aby dana stawka weszła w życie, uchwała musi zostać przegłosowana większością głosów właścicieli.
Nie jest więc tak, że miesięczny koszt danej usługi jest narzucony odgórnie przez np. Zarząd lub Administratora Nieruchomości.
Jak powstaje fundusz remontowy?
W uchwale o ustaleniu wysokości zaliczek, wspólnota określa także wysokość wpłat na fundusz remontowy. Przychody funduszu nie wydane w danym roku stanowią przychód roku następnego, iż kapitał się kumuluje. Wspólnota może zasilać także fundusz przychodami z innych tytułów np. odsetek od lokat, odsetek od nieterminowych wpłat naliczanych właścicielom lokali którzy opóźniają się z wpłatami, może także przekazywać nadwyżki z innych tytułów (np. eksploatacji), po rozliczeniu danego roku - dokonać jednorazowe wpłaty na fundusz remontowy, zamiast zwracać je właścicielom lokali. Zawsze musi się to odbywać na podstawie uchwały Wspólnoty Mieszkaniowej.
Fundusz remontowy obejmuje wyodrębnione środki pieniężne przeznaczone na remonty nieruchomości wspólnej. Wyodrębnienie może następować za pomocą specjalnego rachunku bankowego, czy też za pomocą konta księgowego. Środki gromadzone na funduszu remontowym nie podlegają rocznemu rozliczeniu (i np. zwrotowi w zakresie, w jakim wniesione składki przewyższyły koszty remontów w danym roku), lecz są gromadzone w sposób ciągły, celem finansowania pojawiających się potrzeb remontowych.
Czym są koszty eksploatacyjne?
Koszty eksploatacji zawierają: koszt wynagrodzenia zarządcy, koszt obsługi konserwatorskiej tj. obsługa zgłoszeń awarii i napraw konserwacyjnych, opłata za energię elektryczną wspólną, koszty obsługi bankowej, koszty przeglądów budowlanych zgodnie z wymogami Prawa Budowlanego, utrzymanie porządku i czystości części wspólnych nieruchomości i terenu, ubezpieczenie nieruchomości, dzierżawa pojemników na odpady komunalne oraz wszelkie opłaty abonamentowe.
Zmiany ww. zaliczek zmieniają się na podstawie uchwały i obowiązują każdego właściciela.
Kto i na jakiej podstawie we Wspólnocie Mieszkaniowej decyduje o podnoszeniu zaliczek na media tj. podgrzanie wody oraz centralne ogrzewanie?
Decyzję o podnoszeniu zaliczek na media zużywane w lokalach indywidualnych, takie jak podgrzewanie wody oraz centralne ogrzewanie, podejmuje zarząd wspólnoty mieszkaniowej lub zarządca nieruchomości. Takie kompetencje wynikają z zakresu tzw. czynności zarządu zwykłego.
Podnoszenie zaliczek na wymienione media może i powinno być uzasadnione takimi czynnikami jak: wzrost cen energii cieplnej, rosnące koszty stałe dostawy ciepła lub wzrost zapotrzebowania na dodatkową ilość energii cieplnej w nieruchomości.
Decyzje dotyczące podnoszenia zaliczek na media są zwykle podejmowane na podstawie analizy zużycia mediów za poprzednie okresy rozliczeniowe oraz na podstawie prognoz dotyczących przyszłego zużycia. Zarządzający nieruchomością ma obowiązek tak skalkulować zaliczki, aby wspólnota mogła bez przeszkód opłacać faktury od dostawców tych mediów jednocześnie nie gromadząc zbyt dużych i nieuzasadnionych nadwyżek finansowych.
PODSUMOWUJĄC, ZMIANY ZALICZEK ORAZ STAWEK POSZCZEGÓLNYCH OPŁAT PODEJMOWANE SĄ W DRODZE GŁOSOWANIA NA ZEBRANIU WSPÓLNOTY MIESZKANIOWEJ LUB DROGĄ INDYWIDUALNEGO ZBIERANIA PODPISÓW OD WŁAŚCICIELI.
Opracowano na podstawie: https://wspolnota.online/, https://strefa-mieszkanca.pl/
OGŁOSZENIA RÓŻNE
- Augustowskie TBS "KODREM" Sp. z o.o. informuje o zmianie dnia przyjmowania Interesantów.
- Program „Samodzielność-Aktywność-Mobilność”
- Grafik pogotowia domowego sekcji konserwacyjnej przy ATBS "KODREM" Sp. z o.o. obowiązujący w XI 2024 r.
- Właściwa temperatura ciepłej wody - ważne informacje.
- Cyrkulacja wody - ważne informacje.
- Odpowietrzenie kaloryfera - ważne informacje.
- Wymiana grzejnika - ważne informacje.
- Zasady postępowania w przypadku zalania budynków użyteczności publicznej i mieszkalnych ściekami bytowymi.
- Opłata miesięczna za doręczenie korespondencji poza zasoby TBS.
- Ogłoszenie ws. montażu czujników dymu i czadu w lokalach komunalnych stanowiących własność Gminy Miasta Augustów.
- Ogłoszenie ws. wystawiania odpadów wielkogabarytowych pod altany śmietnikowe.
- Informacja o dostępie do Elektronicznego Biura Obsługi Klienta (e-BOK).
- Przyjęcia Interesantów przez Zarządcę Nieruchomości.
- Apel do Właścicieli Czworonogów !
- Zasady montażu klimatyzatorów.
- Informacja o dodatkach mieszkaniowych.
- Augustowskie TBS "KODREM" Sp. z o.o. informuje o rozpoczęciu okresowych przeglądów budowlanych.
- Podlaska Policja apeluje !
- Usługi dotyczące badania kamerą termowizyjną.
- Zasady postępowania podczas awarii instalacji gazowej, elektrycznej i wodociągowej.
- Zasady racjonalnego gospodarowania ciepłem
- Tlenek węgla (czad) - najważniejsze informacje.
- Uwaga na oszustów ! Bądźmy czujni !
- Prawidłowa eksploatacja pieców kaflowych.
- Zasady przeprowadzania remontu lokali komunalnych oraz socjalnych, stanowiących własność Gminy Miasta Augustów.
- Nowe ceny i stawki opłat dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Miasta Augustów.
- Zmiana zasad organizacji pracy w Augustowskim TBS "KODREM" Sp. z o.o.
- Apel do Mieszkańców !
- Poradnik - 10 sposobów jak oszczędzać wodę w gospodarstwie domowym.
- Program "CZYSTE POWIETRZE".
- Zasady energooszczędnego korzystania z urządzeń gospodarstwa domowego
- Jak zminimalizować ryzyko kradzieży.
- Apel do Mieszkańców ws. prawidłowego korzystania z urządzeń kanalizacyjnych.
- Mieszkajmy bezpiecznie.
- Wentylacja w lokalach mieszkalnych.
- Mieszkanie własnościowe a ubezpieczenie.
- Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Zasady segregacji odpadów komunalnych.
- Mieszkanie komunalne a ubezpieczenie.
- Sieć światłowodowa.
- Zasady bezpiecznego użytkowania butli gazowych w gospodarstwach domowych.
- Nowe funkcjonalności na platformie e-BOK oraz zasady udzielania informacji telefonicznych.
- Karta informacyjna z numerami alarmowymi.
- Obowiązek segregacji odpadów komunalnych.
Na skróty
Zaprszamy do wypełnienia anonimowej ankiety badającej satysfakcję i oczekiwania Klientów ATBS KODREM
Informacja o funkcjonowaniu ATBS KODREM w czasie pandemii COVID-19
Raport o stanie zapewniania dostępności podmiotu publicznego